Pengaruh Inovasi Produk terhadap Peningkatan Daya Saing UMKM Kuliner di Kota Pangkalpinang
Abstract
MSMEs are a sector that plays a vital role in driving the wheels of the economy, both at the national and regional levels. MSMEs are considered capable of absorbing a large number of workers, increasing community income, and actively contributing to reducing economic disparities. The aim of this study is to understand the influence of product innovation on the competitiveness of culinary MSMEs in Pangkalpinang City. This study focuses on quantitative research using data collection methods through the distribution of questionnaires. The sample in this study was determined using the Slovin formula with a total of 100 respondents, employing a non-probability sampling method with an accidental sampling technique. The collected data were analyzed using simple linear regression with the independent variable being product innovation and the dependent variable being the competitiveness of MSMEs. Based on the results of data analysis, it can be concluded that product innovation has a positive and significant effect on enhancing the competitiveness of culinary MSMEs in Pangkalpinang City.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agmalia, N. R., Balafif, M., & Imamah, N. (2022). Strategi Pengembangan Peningkatan Daya Saing Usaha Kecil Menengah (UKM) melalui Marketing Online (Studi pada Distro Bragga Kecamatan Driyorejo Kabupaten Gresik, Jawa Timur). Bharanomics, 2(2), 157–163.
Armanda, M. R., & Mala, I. K. (2024). Pengaruh Inovasi Produk terhadap Keberhasilan Usaha Kecil dan Menengah (UKM) Kuliner di Kota Tangerang Selatan. Jurnal Riset Dan Inovasi Manajemen, 2(2), 122–136.
Avriyanti, S. (2022). Pengaruh inovasi produk dan teknologi informasi terhadap perkembangan usaha (studi pada UMKM bidang kuliner di Kabupaten Tabalong). PubBis: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Administrasi Publik Dan Administrasi Bisnis, 6(1), 61–73.
Bapelprov. (2024). Pemerintah Provinsi Kepulauan Bangka Belitung.Daftar UMKM di Provinsi Kepulauan Bangka Belitung. data-umkm.babelprov.go.id. https://www.data-umkm.babelprov.go.id/list_umkm?page=2.
Bima Agustian. Antaranews. (2024). UMKM di Bangka disarankan adopsi teknologi digital pasarkan produk. Diakses tanggal 20 Mei 2025. Dari https://babel.antaranews.com/berita/438134/umkm-di-bangka-disarankan-adopsi-teknologi-digital-pasarkan-produk?&m=false
Darma, D. A., Abdussamad, Z. K., & Rahman, E. (2022). Pengaruh Strategi Inovasi Produk dan Pemasaran Media Sosial terhadap Keunggulan Bersaing pada UMK Kuliner di Kota Gorontalo. JAMBURA: Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 5(1), 238–250.
Dewantoro, B., Putranto, A., & Purwanto, H. (2023). Pengaruh Kompetensi Sumber Daya Manusia dan Inovasi Produk terhadap Kinerja UMKM. MAGNA: Journal of Economics, Management, and Business, 2(1), 60–72.
Dewi, L. K. C., Antari, S., & Yuni, H. K. (2022). Peran Inovasi Produk dalam Memediasi Pengaruh Entreprenurial Marketing terhadap Daya Saing UMKM di Desa Petak Gianyar Bali. Jurnal Bisnis Dan Kewirausahaan, 18(2), 94–101.
Fandika, H., Andriyansah, A., & Syamsuddin, F. R. (2024). Adaptasi karyawan UMKM terhadap perubahan lingkungan bisnis untuk meningkatkan kinerja. Jurnal Penelitian Inovatif, 4(2), 491–498.
Febrian, R., & Defrizal, D. (2025). Strategi Peningkatan Daya Saing pada UMKM Roti dan Kue di Kota Bandar Lampung. Jurnal Akuntansi, Keuangan Dan Perpajakan, 8, 8(1), 107–122.
Fitrah, M. S., Karo-Karo, M. F., Sitorus, S. G. N., & Zainarti, Z. (2024). Strategi Peningkatan Daya Saing dalam Bisnis Minuman Boba: Studi Kasus pada Minuman Boba Naynay Jalan Durung, Medan, Sumatera Utara. Jurnal Ekonomi Akuntansi Manajemen Agribisnis, 2(2), 69–76.
Hidayat, W. (2020). Pengaruh Inovasi Produk dan Pemanfaatan E-Commerce terhadap Daya Saing Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) di Kota Palembang.
Ibrahim, R. O., Wolok, T., & Abdussamad, Z. K. (2024). Pengaruh Inovasi Produk dan Pemanfaatan Marketplace terhadap Daya Saing pada Pelaku UMKM di Kota Gorontalo. JAMBURA: Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 1, 424–434.
Kementerian Koordinator Bidang Perekonomian Republik Indonesia. (2025). Pemerintah Dorong UMKM Naik Kelas, Tingkatkan Kontribusi terhadap Ekspor Indonesia. Diakses pada tanggal 09 Mei 2025. Dari https://www.ekon.go.id/publikasi/detail/6152/pemerintah-doro.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2021). Marketing Management (16th ed.). Pearson.
Krisna, A. E. (2024). Transformasi UMKM Melalui Industri Kreatif: Pendekatan untuk Meningkatkan Daya Saing dan Inovasi. Jurnal Publikasi Ilmu Manajemen, 3(4), 66–81
Nurjaya, N., Asmawiyah, A., & Artiyani, M. (2024). Pengaruh Kecepatan Inovasi dan Digital Marketing terhadap Daya Saing pada Wirausaha Penjahit Perempuan Berbasis UMKM Home Industry di Kota Makassar. Al-Buhuts,. 20(2), 257–169.
Pancawati, N. L. P. A. (2022). Total Quality Management dan Biaya Mutu: Meningkatkan Daya Saing melalui Kualitas Produk. Ganaya: Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 5(2), 185–194. Ganaya: Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 5(2), 185–194.
Pranatha, P. S. J., Rahayu, E., Asshofi, I. U. A., & Dima, C. C. (2025). Pelatihan Inovasi Olahan Singkong Getuk Mawar di Kampung Wisata Keceh Asmoro Mangunharjo Tembalang Kota Semarang. Jurnal Abdimas Pariwisata, 6(1), 71–78.
Rahmadi, A. R., & Indrawijaya, S. (2024). Pengaruh Inovasi terhadap Daya Saing Usaha Mikro dengan Kompetensi Pegawai Usaha Mikro sebagai Mediasi. Jurnal Manajemen Terapan Dan Keuangan, 13(1), 166–17.
Simamora, V., Albab, M. U., Putra, R. J., & Diansyah, D. (2020). Pengaruh Digital Marketing terhadap Daya Saing Pelaku UMKM Kripik Singkong di Kecamatan Kebon Bawang, Jakarta Utara. Journal for Business and Entrepreneurship, 4(2).
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Zhang, J. A., & Utami, C. W. (2023). Pengaruh Inovasi Produk, Kualitas Produk dan Harga terhadap Keputusan Pembelian pada Elly Bakery. PERFORMA,.
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/eksis.v16i1.500
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Eksis: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis
Publisher: Fakultas Ekonomi Universitas Batanghari Jambi
Jl. Slamet Ryadi, Broni-Jambi, Kodepos: 36122, Phone: 0741-668280, email: eksis.feubr@gmail.com

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

